torsdag 22 november 2012

Näthandeln och butiksdöden



Med vissa undantag går utvecklingen mot att vi köper saker på nätet istället för i fysiska butiker. Skapandet av mobilappar som låter användaren skanna in streckkoden och sedan snabbt få besked om billigaste pris på nätet gör det möjligt för konsumenter att få känna på och testa produkten innan man köper den på nätet till lägsta möjliga pris och med smidig hemleverans. I framtiden kan man tänka sig att framgångsrika näthandelsföretag öppnar ett fåtal stora lokaler där kunder kan känna på och testa fysiska produkter (inom olika segment: teknik, kläder osv.) som de sedan beställer hem från ett robotiserat lager i ödemarken, eller som skickas direkt från tillverkaren enligt "just-in-time"-principen. Sådana företag har stora konkurrensfördelar gentemot fysiska butiker som har ett eget lager i butiken med höga kostnader - på grund av höga hyror och uteblivna stordriftsfördelar - som följd.

En faktor som håller tillbaks ovanstående utveckling är ovanan/oviljan hos äldre och köpstarka konsumenter att handla på nätet. Med tiden kommer dessa att ersättas av konsumenter som ser näthandel som tryggt och självklart. Butiksdöden - och med den arbetslösheten - kan därför förväntas öka i omfattning, även om det alltid kommer att finnas fysiska butiker för mindre dyra (eftersom prisskillnaden blir liten) och för väldigt dyra (då kunderna är mindre priskänsliga) varor.